مدرسه یادگیری

مکانی برای توسعه و رشد

مدرسه یادگیری

مکانی برای توسعه و رشد

مدرسه یادگیری

میلاد محی الدین هستم. متولد شهریور 1368 در کرمانشاه،فارغ التحصیل رشته مهندسی برق قدرت از دانشگاه آزاد، دارای اجازه نامه علوم شرعی. انسان ذاتا موجودی علاقمند به رشد و یادگیری است. این غریزه فطری را باید ارج نهیم و در راه پیشرفت آن قدمهای قوی برداریم. لذا در این بلاگ سعی در ارائه آنچه آموخته‌ام دارم.

غول جادوی زمانه

میلاد محی الدین | پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۰۶ ب.ظ

حرام‌ترین حرام‌ها: اگر از ما بپرسند چند گناه کبیره نام ببرید، قطعاً می‌گوییم: زنا، شراب‌خواری، دزدی، غیبت، مال مردم خوردن، رشوه و قتل و ....

بگذارید قبل از جواب دادن به این سوال کمی تأمل کنیم زندگی ما چطور می‌گذرد و ساعات و دقائق عمر گرانبها را در چه صرف می‌کنیم، به قول شیخ اجل، سعدی:  عمر گرانبها در این صرف شد/ چه خورم صیف و چه پوشم شتا.

می‌خواهم از غول جادوی زمان برایتان صحبت کنم، قدیم‌ها همانطور که در کارتون و قصه‌ها می‌دیدیم، یک قوری جادویی بود که به محض لمس آن یک غول جادو از آن بیرون می‌آمد و سریع می‌گفت: سرورم هر آرزویی دارید بگویید تا برآورده کنم! خب الان آن غول جادوی زمان کودکی که همه ما آرزو داشتیم هر کدام یکی از آن داشته باشیم، تخیلی بیش نبود و فقط در افکار کودکانه‌مان وول می‌خورد!laugh

اما حالا چی؟! در دست هر یک از ما یک غول جادوی واقعی وجود دارد که هر چه بخواهیم در آنِ ثانیه به ما می‌دهد! آن چیزی نیست جز موبایل! بله موبایل. تنها مقوله‌ای که با توجه به فراگیر بودنش و اینکه جز اضطراری زندگی هر یک از ما شده، باید و شاید به آن نپرداخته‌ایم و فرهنگ درست استفاده از آن را متأسفانه یاد نگرفته‌ایم، علی‌الخصوص قشر نوجوان و جوان.

گوشی‌اش را اول صبح که از خواب بلند می‌شود قبل از صبحانه خوردن و هر کار دیگری باز می‌کند، اینترنت را روشن کرده و بی سر و صدا پیامرسان‌های اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام را باز کرده و چک می‌کند، اما کاش فقط چک کردن بود، چون به محض ورود به طور ناخواسته با پیامهای غیر ارادی مواجه شده که حتماً باید آنها را ببیند و بخواند و save  و یا forward کند! خود این پروسه کمِ کم، نیم ساعت وقت می‌برد! اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود، چون این نیم ساعت در ذهن ناخودآگاه ما تأثیر گذاشته، هر آنچه دیده‌ایم و خوانده‌‌ایم در ما اثر کرده، طبق قاعده اثر مرکب! اما اگر همین زمان را صرف مسائل مفید از قبیل مطالعه می‌کرد دارای روحیه و اعتماد به نفس بیشتری می‌شد! اگر فقط یک صدم جوانان از اوقات خود بهترین استفاده را می‌کردند، در راه رشد و توسعه فردی خود اکنون جامعه تفاوت زیادی با آنچه که می‌بینیم داشت!

پس دوستان به این نکته ظریف دقت کنید: که اگر استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل هدفمند و کنترل شده نباشد موجب وقت تلفی و از بین رفتن اراده جهت کارهای مفید می‌شود. چون ذهن انسان اتوماتیک دوست دارد به سراغ کارهایی برود که آسان‌تر است و نیاز به زحمت ندارد. لذا گوشی تلفن همراه بخوبی می‌تواند این خلأ منفی را پر کند.

به این مثال دقت کنید: امروز از خواب بیدار شدم و قصد داشتم دیگر شروع کنم به خواندن کتاب و نوشتن چند مقاله و ... اما نفس ناخودآگاه گفت: گوشیت را چک کن و فلان پیام را برای فلانی بفرست، به محض باز کردن گوشی دیگر اراده‌ای برای شروع کار اصلی نمی‌ماند و فرد ناخودآگاه از انجام امور اصلی روزانه خود باز می‌ماند.

اکثر نوجوانان و جوانان ما در کشور بیشترین اوقات خود را در گوشی و اینترنت و پیام‌رسان‌ها سپری کرده و متأسفانه از استفاده درست آن ناآگاه هستند. ان شاءالله در مقاله‌ای جداگانه سعی خواهم کرد اپلیکیشن‌های مخرب و مفید را به طور جداگانه معرفی کنم تا بتوانیم قدمی جهت استفاده مفید از این غول جادو برداریم.

فکر کنم حالا با مفهوم چند خط اول متن بیشتر آشنا شدید: بله حرامترین حرامها همان عدم شناخت از هدف خلقت خود و استفاده نادرست از نعمت زمان است که خیلی از ما از آن غافلیم!یم اا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی