تحقیقی در مورد تحریم شراب
شراب طی چهار مرحله تدریجا حرام شده است :
) وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِیلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً وَرِزْقاً حَسَناً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (( 67 نحل
و از میوه های درختان نخل و انگور، مسکرات (ناپاک) و روزی خوب (و پاک) می گیرید، در این، نشانه روشنی است برای جمعیتی که اندیشه می کنند.
)) یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَقْرَبُوا الصَّلاَةَ وَأَنْتُمْ سُکَارَی حَتَّی تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ (( 43 نساء
ای کسانی که ایمان آورده اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه می گویید.
(( یَسْأَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکبَرُ مِن نَفْعِهِمَا وَیَسْأَلُونَک مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کذلِک یُبَیِّنُ اللّهُ لَکمُ الآیَاتِ لَعَلَّکمْ تَتَفَکرُونَ )) 219 بقره درباره شراب و قمار از تو سوال می کنند، بگو: « در آنها گناه و زیان بزرگی است، و منافعی برای مردم در بر دارد، (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است. و از تو می پرسند: « چه چیز انفاق کنند؟ » بگو: « از مازاد نیازمندی خود. » اینچنین خداوند آیات را برای شما روشن می سازد، شاید اندیشه کنید.
(( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (( 90 مائده
ای کسانی که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه (نوعی بخت آزمایی)، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید .
همانطور که میبینیم در مرحله آخر حکم تحریم شراب صادر می شود و این مسئله صریح بوده و تمامی امت بر تحریم شراب اتفاق دارند.با واژه ((فَاجْتَنِبُوهُ - از آنها دوری کنید)) که صیغه نهی می باشد حرام بودن آن مشخص می شود . برای فهم بیشتر به توضیحات مراجعه شود.
توضیحات:
قاعده اصولی : صیغه امر وجوب را می رساند مگر اینکه قرینه ای موجود باشد که خلافش را ثابت کن و نهی از چیزی نشانه بی اعتباری و فساد آن است و مبنی بر تحریم است مگر قرینه ای موجود باشد که خلافش را ثابت کند و حمکش را تنزیل دهد . صیغه امر غیر از معنای وجوب برای معانی دیگری هم آمده است مانند: اباحه یا تهدید یا تساوی بین وجود و عدم چیزی ویا برای تکوین و ایجاد است.